Σκλήρυνση κατά Πλάκας

Τι είναι ;
Η Πολλαπλή σκλήρυνση ή σκλήρυνση κατά πλάκας (Multiple Sclerosis , MS), είναι μια χρόνια νευρολογική, απομυελίνωτική ασθένεια που επηρεάζει το κεντρικό νευρικό σύστημα (Κ.Ν.Σ). Η πολλαπλή σκλήρυνση μπορεί να προκαλέσει και αναπηρία σε πολύ σοβαρές περιπτώσεις. Η πολλαπλή σκλήρυνση προκαλεί σταδιακή καταστροφή της μυελίνης (απομυελίνωση), όταν η μυελίνη έχει καταστραφεί οι νευρώνες δεν μπορούν να χειριστούν αποτελεσματικά τα ηλεκτρικά τους σήματα. Το όνομα πολλαπλή σκλήρυνση αναφέρεται στις πολλαπλές ουλές (σκλήρυνση) πάνω στην μυελίνη.

Υπάρχουν τέσσερις (4) μορφές:
• Καλοήθης μορφή
• Πρωτογενώς προϊούσα μορφή
• Υποτροπιάζουσα μορφή
• Δευτερογενώς προϊούσα μορφή

Συμπτώματα:
Τα συμπτώματα εξαρτώνται από το ποιο μέρος του κεντρικού νευρικού συστήματος έχει πληγεί. Τα συμπτώματα διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο αλλά και στον ίδιο άνθρωπο σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Τα συμπτώματα μπορεί να διαφέρουν σε ένταση, από πολύ ελαφριά έως και πολύ βαριά. Μπορεί να φύγουν από μόνα τους, ή με τη βοήθεια φαρμάκων, ή άλλων θεραπευτικών παρεμβάσεων.
Στα συμπτώματα συμπεριλαμβάνονται: αδυναμία, μυική ατροφία, μυικούς σπασμούς, διαταραχές αισθητικότητας, μούδιασμα, κακό συντονισμός, κόπωση, αστάθεια, προβλήματα στην ομιλία (δυσαρθρία), διαταραχές της όρασης (διπλωπία, οπτική νευρίτιδα, νυσταγμός), τρέμουλο, σπαστικότητα, διαταραχές στην ούρηση ή στην αφόδευση, σεξουαλικές δυσλειτουργίες, ευαισθησία στη ζέστη, προβλήματα μνήμης,
διαταραχές της διάθεσης (κυρίως κατάθλιψη).

Πως μπορεί να βοηθήσει η φυσικοθεραπεια
Δεν υπάρχει σίγουρη θεραπεία για την πολλαπλή σκλήρυνση, καθώς δεν υπάρχει μεχρι στιγμής ούτε πλήρη ίαση της ασθένειας. Η θεραπεία στοχεύει στην επιστροφή της λειτουργίας του σώματος μετά απο ένα επεισόδιο, αποφυγή νέων επεισοδίων και αποφυγή της αναπηρίας.

Οι Φυσικοθεραπευτές μπορούν να εκπαιδεύσουν όσους πάσχουν απο πολλαπλή σκλήρυνση ώστε:
• να βελτιώσουν την δύναμη, την ευλυγισία και την φυσική τους κατάσταση μέσω κατάλληλων ασκήσεων,
• να διορθώσουν τα προβλήματα στην στάση του σώματος,
• να βελτιώσουν το πρότυπο βάδιση τους (χρήση ειδικών βοηθημάτων),
• να βελτιώσουν την ισορροπία τους,
• να μειώσουν τον κίνδυνο από τις πτώσεις,
• να αντιμετωπίσουν χρόνοιους πόνους
• αντιμετωπίσουν την πιθανή σπαστικότητα