Αρθρίτιδα Ισχίου

(ο όρος αρθρίτιδα σε αυτό το άρθρο χρησιμοποιείται για να περιγράψει την οστεοαρθρίτιδα ισχίου)

Τι είναι η αρθρίτιδα ισχίου;

Η αρθρίτιδα ισχίου είναι μια κατάσταση την οποία την χαρακτηρίζουν οι εκφυλιστικές αλλοιώσεις στις αρθρικές επιφάνειες του ισχίου καθώς και φλεγμονή της περιοχής.
Αυτό μπορεί να οφείλεται σε δραστηριότητες οι οποίες ασκούσαν συμπιεστικά φορτία μεγάλα χρονικά διαστήματα στην άρθρωση του ισχίου.
Σε ένα φυσιολογικό ισχίο ( βλέπε ανατομία ισχίου ) οι αρθρικές επιφάνειες είναι λείες και υπάρχει αρκετός χόνδρος ανάμεσα στα οστά οποίος επιτρέπει την ομαλή απόσβεση των κραδασμών. Όταν το ισχίο τραυματιστεί ή υπερφορτιστεί εμφανίζοται εκφυλιστικές αλλαγές στους αρθρικούς χόνδρους και έτσι μειώνεται η ικανότητα του ισχίου να απορροφά του κραδασμούς. Όταν η κατάσταση αυτή προοδεύει ο αρθρικός χόνδρος παύει να είναι ομαλός και λείος και έχουμε επαφή των οστών και δημιουργία οστεοφύτων. Αυτή η κατάσταση ονομάζεται αρθρίτιδα ισχίου.
Συνήθως κάνει την εμφάνιση της μετά τα πενήντα και πιο συχνά σε ασθενείς με ιστορικό τραυματισμού του ισχίου ή σε υπέρβαρους.

Αρθρίτιδα ισχίου – Συμπτώματα

Οι ασθενείς με αρθρίτιδα ισχίου βιώνουν συμπτώματα τα οποία αναπτύσσονται σταδιακά με τον καιρό. Σε ήπιες περιπτώσεις αρθρίτιδας ισχίου υπάρχουν λίγα ή καθόλου συμπτώματα. Όσο εξελίσσεται η πάθηση εμφανίζεται πόνος σε δραστηριότητες οι οποίες φορτίζουν την άρθρωση καθώς και δυσκαμψία. Τα συμπτώματα αυτά εμφανίζονται στην ξεκούραση ή νωρίς το πρωί. Επίσης υπάρχει οίδημα το οποίο αυξάνει την δυσκαμψία του ισχίου. Ο πόνος ο οποίος σχετίζεται με την αρθρίτιδα του ισχίου εντοπίζεται στην περιοχή των γλουτιαίων και / ή στην πρόσθια επιφάνεια του ισχίου και στην βουβωνική περιοχή.

Μερικές φορές μπορεί ο πόνος να αντανακλά στο γόνατο. Τα συμπτώματα επηρεάζονται από τον καιρό , για αυτό συχνά οι ασθενεί παραπονιούνται για αύξηση των συμπτωμάτων όταν ο καιρός γίνει κρύος. Τέλος σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει μυϊκή ατροφία ( κυρίως των γλουτιαίων μυών ) ( βλέπε ασκήσεις ενδυνάμωσης ισχίου ή ασκήσεις ενδυνάμωσης της άρθρωσης του ισχίου)

Παράγοντες ανάπτυξης αρθρίτιδας ισχίου

Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες οι οποίοι ευθύνονται για την ανάπτυξη της αρθρίτιδας του ισχίου.
Μερικοί από αυτοί είναι :
• Ηλικία ( > 40)
• Υπέρβαροι ασθενείς
• Γενετική προδιάθεση
• Ιστορικό τραυματισμού στη άρθρωση του ισχίου
• Ανισοσκέλεια
• Λάθος εμδιομηχανική
• Υπερβολική η ακατάλληλη άσκηση

Διάγνωση της αρθρίτιδας του ισχίου

Η υποκειμενική ( λήψη ιστορικού) και η αντικειμενική ( κλινική εξέταση ) είναι επαρκείς για να οδηγήσουν τον φυσικοθεραπευτή στην διάγνωση της αρθρίτιδας του ισχίου. Επιπλέον εξετάσεις όπως ακτινογραφίες επιβεβαιώνουν την βλάβη και προσδιορίζουν τον ακριβή βαθμό της βλάβης.

Θεραπεία της αρθρίτιδας του ισχίου

Αν και λίγα μπορούν να γίνου για να αντιστραφούν οι εκφυλιστικές αλλαγές σε ένα οστεοαρθριτικό ισχίο, οι ασθενείς μπορούν να παραμείνουν δραστήριοι με το να διαμορφώσουν αναλόγως τις δραστηριότητες τους.

Ο στόχος της θεραπείας είναι ο ασθενείς να παραμείνει δραστήριος χωρίς να αυξάνονται τα συμπτώματα ή να εξελίσσεται η πάθηση του.
Οι περισσότεροι ασθενείς με αρθρίτιδα ισχίου ελέγχουν ικανοποιητικά την πάθηση με την κατάλληλη φυσιοθεραπεία. Ο βαθμός επιτυχίας της θεραπείας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την συνεργασία του ασθενή με τον φυσιοθεραπευτή.

Πολύ βασικό είναι η αποφυγή των δραστηριοτήτων που αυξάνουν τα συμπτώματα τα συμπτώματα. Αυτό βοηθά τον οργανισμό να επουλώσει του τραυματισμένους ιστούς. Έτσι αποφεύγονται η πολύωρη ορθοστασία , το πολύωρο περπάτημα και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα η οποία φορτίζεται το ισχίο. Καλό είναι να υπάρχουν διαλείμματα ξεκούρασης σε τακτικά χρονικά διαστήματα για ελέγχονται όσο καλύτερα τα συμπτώματα. Αγνοώντας τα συμπτώματα και συνεχίζοντας την πλήρη δραστηριότητα οδηγούμαστε σε φτωχά αποτελέσματα.

Ταυτόχρονα με τις παραπάνω οδηγίες πρέπει να κρατάμε το σώμα μας όσο το δυνατόν πιο ενεργό με δραστηριότητες οι οποίες δεν αυξάνουν τα συμπτώματα. Γι’ αυτό το λόγο προτείνονται το κολύμπι , η υδροθεραπεία και το ποδήλατο.

Φυσικοθεραπεία της αρθρίτιδας του ισχίου

Η φυσικοθεραπεία είναι ζωτικής σημασίας στην αρθρίτιδα του ισχίου όχι μόνο για την μείωση των συμπτωμάτων αλλά και για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής του ασθενή. Η φυσικοθεραπεία περιλαμβάνει :
• Τεχνική μαλακών μορίων ( μάλαξη)
• Αρθρική κινητοποίηση ( manual therapy)
• Παγοθεραπεία ή θερμοθεραπεία (άρθρο : κρύο ή ζεστό; )
• Υδροθεραπεία
• Πρόγραμμα ασκήσεων βελτίωσης της δύναμης, της ελαστικότητας της και ισορροπίας
• Εκπαίδευσης