Σύνδρομο καρπιαίου Σωλήνα

karpiaios solinas

Συνήθως το σύνδρομο καρπιαίου Σωλήνα οφείλεται σε φλεγμονή των τεντόνων που βρίσκονται μέσα στο καρπιαίο σωλήνα ( εικόνα 1 ). Το αποτέλεσμα είναι να μειωθεί ο ελεύθερος χώρος ( λόγω οιδήματος) και να πιεστεί το μέσο νεύρο. Οι τένοντες αυτοί τραυματίζονται συνήθως από υπέρχρηση των καμπτήρων μυών. Αν και το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα συναντάται σε κάθε ηλικία πιο συχνά εμφανίζεται σε ηλικίες μεγαλύτερες των 50 ετών. Πιο συχνά εμφανίζεται στο κυρίαρχο χέρι και σε γυναίκες.

Αιτίες πρόκλησης του συνδρόμου του καρπιαίου σωλήνα
Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα σχετίζεται με δραστηριότητες οι οποίες φορτίζουν τους καμπτήρες μύς του καρπού και των δακτύλων ( εικόνα 2 ).
Ένας άλλος τρόπος εμφάνισης του είναι μετά από απότομη , πολύ δυνατή συστολή των καμπτήρων μυών ( π.χ. όταν πάμε να ελέγξουμε κάποιο βάρος με χέρια μας. Τέλος πιο επιρρεπείς στο σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα είναι κάποιος με ιστορικό τραυματισμού στον ώμο, στον αγκώνα ή τον αυχένα. Καθώς επίσης και ασθενείς με αρθρίτιδα, διαβητικοί και γυναίκες κατά την διάρκεια της κύησης.

Συμπτώματα του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα
Τα συμπτώματα που σχετίζονται με το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα αναπτύσσονται σταδιακά με την πάροδο του χρόνου. Αρχικά υπάρχει πόνος στον καρπό ο οποίος εμφανίζεται μετά από μια επιβρανδυτική ή ασυνήθιστη για το σώμα δραστηριότητα. Αυτός ο πόνος μπορεί να γίνει αισθητός κατά την διάρκεια της νύχτας ή το πρωί με το ξύπνημα. Όσο η πάθηση εξελίσσεται πόνος ή αίσθηση καψίματος στον καρπό και στα δάχτυλα μπορεί να υπάρξει με τις καθημερινές δραστηριότητες όπως το κουβάλημα τσαντών, το άνοιγμα ενός βάζου , κατά την χειραψία ή κατά την διάρκεια χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Βελονισμοί και μουδιάσματα εμφανίζονται στα δάχτυλα ( εικόνα 3 ) καθώς και αδυναμία. Τα παραπάνω συμπτώματα παρουσιάζονται από γενική αδυναμία του χεριού να κάνει κινήσεις μέχρι να πέφτουν αντικείμενα από τα χέρια. Συχνά υπάρχει δυσκαμψία του καρπού και των δαχτύλων τα πρώτα λεπτά της ημέρας.

Διάγνωση του συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα
Η υποκειμενική ( λήψη ιστορικού ) και αντικειμενική ( κλινική εξέταση) αξιολόγηση είναι αρκετές για οδηγήσουν τον φυσικοθεραπευτή στην διάγνωση του συνδρόμου του καρπιαίου σωλήνα. Μερικές φορές είναι απαραίτητο και το ηλεκτρογράφημα για να επιβεβαιωθεί η διάγνωση.

Θεραπεία του συνδρόμου του καρπιαίου σωλήνα
Στις περισσότερες περιπτώσεις το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα θεραπεύεται με την κατάλληλη φυσικοθεραπεία. Η επιτυχία της θεραπείας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την συνεργασία του ασθενή με τον φυσικοθεραπευτή. Πολύ βασικό είναι η αποφυγή των δραστηριοτήτων που αυξάνουν τα συμπτώματα. Αυτό βοηθάει το σώμα μας να επουλώσει του τραυματισμένους ιστούς. Σταδιακά με μείωση στις καθημερινές του δραστηριότητες πάντα με την καθοδήγηση του φυσικοθεραπευτή. Με το να συνεχίζουμε να εκτελούμε δραστηριότητες οι οποίες αυξάνουν τα συμπτώματα μας οδηγούμαστε στο χρόνιο στάδιο. Δραστηριότητες όπως το άνοιγμα βάζων , χρήση κατσαβιδιού , γράψιμο , πληκτρολόγηση , κουβάλημα τσαντών κ.α.. πρέπει να περιορίζονται και να αποφεύγονται. Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσει το πρόγραμμα

τόσο πιο γρήγορο και μόνιμο θα είναι το αποτέλεσμα.

Παράγοντες που συμβάλουν στη δημιουργία του συνδρόμου του καρπιαίου σωλήνα.
Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που συμβάλουν στην ανάπτυξη του συνδρόμου του καρπιαίου σωλήνα. Πρέπει να αξιολογηθούν όλοι και να διορθωθούν κατά την διάρκεια της αποκατάστασης από τον φυσικοθεραπευτή. Μερικοί από αυτούς είναι:
• Αρθρικοί δυσκαμψία
• Μυϊκή αδυναμία καμπτήρων μυών των δακτύλων
• Ακατάλληλη ή υπερβολική δραστηριότητα
• Μη επαρκής αποκατάσταση παλαιοτέρου τραυματισμού
• Λάθος θέση /στάση σώματος

Παράγοντες του συνδρόμου του καρπιαίου σωλήνα
Οι περισσότεροι ασθενείς με καρπιαίο σωλήνα θεραπεύονται με την κατάλληλη φυσικοθεραπεία και επιστρέφουν στις κανονικές δραστηριότητες σε λίγες εβδομάδες. Σε πιο σοβαρές περιπτώσει και χρόνια περιστατικά η ανάρρωση μπορεί και διαρκέσει περισσότερο από 6 μήνες.

Φυσικοθεραπεία για το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα
Η φυσικοθεραπεία για το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα είναι πολύτιμη για την επίσπευση της ανάρρωσης , εξασφαλίζει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα και μειώνει την πιθανότητα επαντραυματισμού. Η φυσικοθεραπεία περιλαμβάνει :
• Τεχνικές μαλακών μορίων ( θεραπευτική μάλαξη )
• Κινητοποίηση αρθρώσεων ( manual therapy)
• Ασκήσεις βελτίωσης της ελαστικότητας των μυών του καρπού και των δακτύλων
• Ασκήσεις βελτίωσης της δύναμης των μυών του καρπού και των δακτύλων
• Εκπαίδευση συμβουλές